Smidigare personaladministration med outsourcing

Företaget Jofama i Malung tillverkar skinnkläder för modebranschen och för motorcykel- och snöskoteranvändare. Nyligen gick företaget över till att outsourca sin lönehantering – en övergång som borde ha genomförts långt tidigare, menar Fredrik Mellgren, Jofamas vd och huvudägare.

Mode och säkerhet

Det finns två delar av företaget – fashion och motorcykel- och snöskoterkläder. De flesta av Jofamas runt 500 återförsäljare finns i Europa, men de säljer även mc-kläder till polisen och militären i Chile. Delägaren Jan Elfström säger att det beror på bolagets certifiering.

– Kläderna har testats på ett EU-nominerat institut för att bli godkända för de här ändamålen. Det ställs höga krav på att mc-skinnkläderna ska skydda vid olyckor, och för oss är det en fjäder i hatten att få leverera till dessa kunder. Vi har ett gott rykte inom mc-branschen och där har vi alltid legat i framkant.

Enklare reserapportering

Produktionen sker i Asien varifrån den största delen av materialen också kommer. Jan berättar att en del av deras personal reser mycket till Indien och Kina, och att administrationen kring resorna har blivit otroligt mycket smidigare sedan de gick över till outsourcing. Förutom outsourcing av lönerna har de nu även överlåtit hanteringen av tidrapportering-, utlägg- och reseräkningar till Kontek.

– Det var så krångligt tidigare med utlandstraktamenten och olika tidsskillnader. Nu fyller man i precis hur resrutten har gått och systemet räknar ut traktamentet. Det kan inte bli fel. Och som gruppchef får man en tydlig överblick, slipper stress och papper på hög.

Sparar tid

Jofamas vd och huvudägare, Fredrik Mellgren, menar att de borde ha gått över till outsourcing för längesedan.

– Löneadministrationen har blivit så enkel sedan Kontek tog över lönearbetet. Jag lägger bara en timme, högst två, på löneadministrationen varje månad. Vi slipper också att skicka anställda på kurser. Kontek sköter alla uppdateringar och vi behöver inte längre hålla oss uppdaterade om nya lagar och regler, det hjälper Kontek oss med. En annan fördel är säkerheten.

– Vi behöver inte längre vara oroliga om någon slutar eller blir sjukskriven, vilket var ett orosmoment tidigare.

Fredrik uppskattar att det blir billigare med outsourcing, nu kan de ägna sig åt sin kärnverksamhet istället för att lägga tid på löneprocessen.

– Nästa steg blir att lägga till kontokort som kan kopplas till reseräkningarna.