Outnorth outsourcar lönearbetet. Naturlig lösning för naturnära företag.

Outnorth är en av Skandinaviens ledande e-handlare inom outdoor.   Fotograf: Emma Bourne

En av de få som lyckats i den stentuffa e-handelsbranschen är svenska Outnorth. Deras friluftsintresserade kunder finns över hela världen och de växer med stadiga 25% om året. En nyckelorsak till den snabba och kraftfulla tillväxten är att lönearbetet är outsourcat till Kontek.

- Outsourcingen har flera positiva effekter, framförallt har lönearbetet blivit effektivare, säger Jessica Nordmark som är redovisningsansvarig.

Skandinaviens ledande e-handlare inom outdoor.

Outnorths sortiment innehåller nästan allt som behövs för att vara utomhus i naturen.

- Vi har allt från kläder och skor till tält och camping, för alla säsonger. Extra starka är vi på outdoor-produkter för barn. Inom företaget finns det massor av kompetens, väldigt många är genuina utemänniskor med lång erfarenhet av utmaningar, i skogar, sjöar och på berg. Allt för små och stora äventyr brukar vi säga, berättar Jessica Nordmark som privat håller på mycket med hästar och får stor erfarenhet av olika slags underställ på vintern.

Antalet medarbetare kan variera.

Outnorth har 70 fast anställda men vid stora toppar kan de vara upp till 120. På Black Friday var det ett enormt tryck, då fick de ta in en hel del extrapersonal och hade 70 personer bara på lagret. På ekonomiavdelningen är de fyra stycken, men där är lönebiten bara en liten del av vad de jobbar med.

Vad var startskottet till outsourcing av lönerna?

- Den som jobbade med lönerna slutade, så det blev ett naturligt tillfälle för att tänka om och tänka nytt. Med facit i hand ser vi flera positiva effekter av outsourcingen. Hela lönearbetet har blivit effektivare. När man gör löner en gång i månaden, får man inte rätt flyt i körningarna. Nu går det betydligt smidigare, säger Kajsa Carlén som är CFO och HR-ansvarig på Outnorth.

Kajsa berättar också att Kontek alltid är uppdaterade på de senaste lagarna och reglerna och har tydliga rutiner för hur arbetet ska löpa smidigt:

- De har en person som är dedikerad till att jobba med oss. Vi bollar frågorna när de dyker upp och får alltid svar. De är verkligen experter som kan det de sysslar med.

Många positiva effekter.

Jessica menar att de märker av flera saker som blivit bättre internt, inte minst när det gäller tidsdisciplinen:

- När underlagen för lön, traktamente och resor ska in är det ett spikat datum som gäller. Tidigare kunde det glida iväg lite, men nu är folk mycket bättre på att rapportera in i tid. För oss är outsourcingen en långsiktig lösning. Det frigör resurser och sparar tid. Vi har ingen ambition att ändra på det.

Smidig övergång.

Innan övergången fick Outnorth en utbildning med Kontek. Själva övergången gjordes under sommaren, utan missöden, berättar Kajsa Carlén.

- Det märks att Kontek har gjort det här många gånger förut. Rutinerna och processerna var klara och tydliga.

Har outsourcingen påverkat Outnorth?

- Nu är arbetet mer standardiserat och snabbare – det är mer genvägar och mindre merarbete, berättar Kajsa Carlén och menar att man kan se på outsourcing som ett sätt att spara både tid och pengar.

Det går åt en hel del interna resurser att hålla sig med en löneavdelning och uppdatera med lagar och regler. Det kan säkert fungera bra men det krävs en viss storlek på företaget om det ska löna sig.

- Och man ska inte förakta backup-biten. Om en eller två på löneavdelningen blir sjukskrivna så kan det slå hårt. På det här sättet vet man att medarbetarnas löner alltid kommer när de ska, fyller Jessica Nordmark i.

Kortfakta om Outnorth

Outnorth startade e-handel 2005. Omsättning 427 miljoner kr 2017.I Växjö och Kalmar finns två fysiska butiker. I Växjö finns också lager, inköp och kundtjänst. I Kalmar sitter marknad, IT och ekonomi. Produkterna säljs i huvudsak Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.