Tillgängligt, modernt och stabilt

Oscar Forss, teknisk projektledare och Claes Andersson, produkt- och affärsområdeschef på Kontek.

Att Kontek ligger i framkant när det gäller moderna, tekniska lösningar för lönehanteringssystem är ingen överdrift. Redan 2016 lanserade Kontek sitt webbaserade lönesystem och sedan dess har man fortsatt att utveckla sin helt SaaS-baserade plattform.

Det innebär att vi erbjuder marknadens mest moderna plattform – som dessutom är stabil, säger produkt- och affärsområdeschef Claes Andersson på Kontek.

Kontek satsade tidigt på en SaaS-baserad plattform för sitt lönehanteringssystem. Det var ett medvetet val som enkelt gav Konteks kunder tillgång till systemet och förstås möjlighet att utveckla det vidare. SaaS betyder Software as a Service, och innebär att man har mjukvaran som tjänst. Konteks kunder behöver inte installera något särskilt program på sin dator för att kunna använda lönehanteringssystemet, utan kan bara logga in via en vanlig webbläsare och få tillgång till systemet.

– Det finns verkligen en röd tråd i vårt utvecklingsarbete, säger Claes Andersson. Eftersom vi lanserade första versionen så tidigt som 2016 har vi redan gått igenom de barnsjukdomar som alla system upplever när de är nya. Vi har följt systemets årscyklar och upplevt de där tidiga problemen. Därför vet vi också att vi har en stabil plattform.

Fördelarna med ett SaaS-baserat system är bland annat tillgängligheten och mobiliteten. Du är aldrig längre än en vanlig webbläsare ifrån att komma åt de system du behöver, oavsett var du befinner dig i världen. Enklare kan det knappast bli! När du loggar på med dina behörigheter kommer du åt dina system och kan börja arbeta. Ingen särskild utrustning behövs, allt finns i Konteks molntjänst.

Säkert och uppdaterat

Det innebär också att alla uppgifter ligger väl skyddade av den typ av säkerhet som systemet har behov av.

– Säkerheten är en oerhört viktig del, säger Claes Andersson. Våra kunder ska aldrig behöva vara rädda för att personuppgifter och andra känsliga uppgifter hamnar fel. Vi har en professionell driftsparter som tillhandahåller våra molntjänstlösningar.

En annan fördel med SaaS-baserade system är förstås driftsäkerheten. Som användare behöver man aldrig tänka på att uppdatera systemet. Kontek uppdaterar kontinuerligt och i och med att systemet finns i molnet möter användaren den senaste, uppdaterade versionen automatiskt så snart man loggar in.

– Du kan alltså vara trygg med att du alltid sitter med de senaste funktionerna, konstaterar Claes Andersson.

Det innebär också mindre IT-krångel ute hos kund, eftersom Kontek sitter på kundens system och det inte finns ute i kundernas datorer eller servrar. Uppstår något problem kan Kontek därmed snabbt logga in i kundens system – givetvis med kundens medgivande – och hjälpa till med det som behövs.

– Vi sköter dessutom allt med backuper, säger Claes Andersson. Skulle du som kund förlora data löser vi det enkelt. SaaS-tekniken möjliggör verkligen för oss att hjälpa våra kunder med det som de behöver, så nu satsar vi vidare för att kunna erbjuda fler produkter och tjänster.

Utvecklingen fortsätter

En av produkterna som är under utveckling är Integrationsplattformen. Dagens moderna SaaS-baserade system innebär också större krav och möjligheter att integrera mellan olika system. Kontek vill förenkla det ytterligare, så att deras kunder kan integrera Konteks lönehanteringssystem med exempelvis kundens befintliga försystem såsom tidrapporterings- eller reseräkningssystem. Det ska vara så smidigt som möjligt förstås.

– Vi har utvecklat ett modernt gränssnitt och en integrationsplattform som möjliggör för kunden att integrera sina system med våra, säger Claes Andersson. Integrationsplattformen sköter även felhantering och övervakning av att systemen och integrationerna faktiskt fungerar. Med hjälp av integrationerna bidrar vi till att kunderna kan fortsätta digitaliseringsresan.

Nu blir nästa steg att effektivisera flödena ytterligare, exempelvis med robotisering eller Artificiell Intelligens (AI). Redan idag arbetar Kontek mycket med automatisering, genom att exempelvis identifiera enkla steg som görs manuellt som kan automatiseras.

– Ett naturligt steg är då förstås att titta på AI och robotisering för att effektivisera lönehanteringen genom hela det digitala flödet, säger Claes Andersson. Det är sådant vi ser som nästa steg i utvecklingen.