Smidig övergång tillbaka från outsourcing

Företaget RPC Superfos Mullsjö AB designar, utvecklar och tillverkar innovativa förpackningslösningar framför allt till livsmedelsindustrin. Bolaget, med omkring 200 anställda, fortsätter att växa och är idag en av de största arbetsgivarna i Mullsjö. I höstas valde de att gå från en outsourcingslösning av lönehanteringen till att återigen sköta hela löneadministrationen själva – en övergång som gick oerhört smidigt.

Förpackningar för livsmedelsindustrin

Idag omsätter företaget 680 miljoner kronor om året och de flesta av de runt 200 anställda arbetar femskift inom produktionen. Ekonomi- och HR-chef Erika Sandell berättar att det finns 65 maskinceller i fabriken som är igång dygnet runt, året runt. De producerar och designar förpackningar med etiketter framför allt till livsmedels-industrin – för mejeriprodukter, glass, kakor, godis, såser, soppor och sallader.

Öka närheten till verksamheten

I höstas valde företaget att gå från en outsourcinglösning till att sköta hela löneprocessen själva – en systemändring som gick över en dag och var mycket flexibel. Lina Nilsson är nu företagets löneadministratör och hon säger att hon har stor användning av Konteks utbildningar.

RPC Superfos valde att gå ifrån outsourcing av ekonomiska skäl, men också för att öka närheten till verksamheten och de anställda.

– Nu har vi byggt upp kompetensen och kan hantera hela löneprocessen själva. Vi var mycket nöjda med att ha outsourcing och administrationen blir mer kostnadseffektiv när vi har kunskaperna själva. En annan fördel är att ha närheten till det som händer. Vi har sambanden till de anställda och verksamheten på ett annat sätt, säger Erika och Lina.

Positivt med molnlösningen

Erika och Lina framhåller det positiva med att ha både försystemet Kontek HRM Time och det webbaserade lönesystemet Kontek Lön. De är också mycket nöjda med molnlösningen.

– Det har aldrig hängt sig och ingenting är krångligt. Uppdateringar sker automatiskt och det går att komma åt programmen överallt.

Avslutningsvis säger de att det har varit en stor trygghet med all personlig hjälp som de har fått av personalen på Kontek.

– Det är egentligen det enda vi tycker är tråkigt med förändringen – vi saknar den löpande kontakten med Kontek, avslutar Erika och Lina.