Modernt och mobilt med Konteks outsourcinglösningar

Fotograf; Paul Mac Innes

Från en myriad av personliga lösningar till en samlad, effektiv systemlösning – när HMS Networks i Halmstad valde ett nytt lönesystem föll valet på Kontek Outsourcing.

– Det är en flexibel lösning, säger HR Coordinator Malin Remkéus. När vi växer finns inga begränsningar. Det passar oss.

Ansvar för helheten

På HMS Networks huvudkontor i Halmstad arbetar omkring 230 personer med att utveckla och producera produkter för digital kommunikation mellan exempelvis maskiner i industrin och datorsystem. Företaget är i en expansiv fas och växer både i Sverige och utomlands. Det är ett av skälen till att valt att låta Kontek sköta lönehanteringen.

− Kontek tar ansvar för hela systemet. Det är ett mer effektivt sätt att använda resurser för oss. Tidigare var det extremt mycket handpåläggning och manuellt arbete med lönerna, säger Thomas Johansson, Group Financial Director.

Från april 2019 har HMS Networks varit en outsourcingkund hos Kontek och bit för bit bytt till Konteks system för lönehantering, tidrapportering, reseräkningar och till slut även personal/HR. Idag hanterar Kontek det mesta som rör löner, scheman och reseräkningar för HMS Networks 230 anställda i Sverige, och Malin Remkéus på HMS Network behöver numera bara lägga ungefär 30 procent av sin arbetstid på lönefrågor.

Från spretigt till harmoni

HMS Networks bygger på ett examensarbete från Högskolan i Halmstad och är ett företag med innovation och ingenjörskunskaper i botten. Det präglade också exempelvis tidrapporteringen innan man gick över till Konteks system.

­­− Det var olika tidrapporteringar i olika delar av företaget, spretigt helt enkelt. Vi ville harmonisera det hela, säger Thomas Johansson.

Ett av HMS Networks önskemål var därför att hitta smidigare lösningar som skulle effektivisera arbetet. Idag hanterar alla anställda tidrapportering och reseräkningar direkt i systemen via mobilen eller datorn och berörda chefer kan exempelvis lätt attestera reseräkningar i mobilen.

− Det här sättet att arbeta gör jobbet så mycket smidigare. Allt finns i samma system, säger Malin Remkéus.

Övergången fick ett positivt bemötande från de anställda, även från dem som lagt tid på att göra egna rapporteringssystem och excelark.

− De flesta sa ”äntligen, det här skulle vi gjort för länge sen!”, säger Thomas Johansson. De ville ha ett modernare sätt att sköta lönerapporteringen.

Hårdvara möter mjukvara

HMS Networks grundades 1988 av Staffan Dahlström och Nikolas Hassbjer i Halmstad. Företaget har idag cirka 630 anställda, kontor i 16 länder, partners i över 50 länder och expanderar stadigt. HMS producerar komponenter, Connecting Devices, som gör att industriella maskiner och apparater kan kommunicera med styrsystem och internet.

Vilka Kontek lösningar använder HMS Networks?

HMS Networks har valt ett komplett outsourcingavtal som inkluderar Kontek Lön, Kontek HRM Time, Kontek HRM Travel samt Kontek HRM Employee.